HOKUSAI

Den Japanske træsnits uovertruffen mester Katsushiha Hokusai har man, her i efteråret som noget helt enestående, kunne opleve i Berlin. Første og sidste gang uden for Japan..............

I Martin-Gropius-Bau kunne man i 10 sale opleve 440 træsnit, skitser, illustrationer og malerier der tilsammen udgør den hidtil største og fineste udstilling, der er blevet vist uden for Japan.

Hokusai der på japansk udtales ’Hoksaj’ blev født i 1760 i Tokyo, der den gang hed Edo. Han levede i næsten 90 år – et helt århundrede. Hans ufattelige store og alsidige produktive bliv skabt over en periode på ca. 70 år af hans liv, og selv i en høj alder var han en aktiv kunster.

Først mester som 73-årig
’Da jeg var 6 år, har jeg tegnet ting, jeg så omkring mig. Siden min 50 års fødselsdag har jeg udgivet mange værker. Alligevel var alle de værker, jeg lavede før min 70 års fødselsdag uden betydning. Det var først, da jeg var 73 år, at jeg forstod lidt af dyrs anatomi og planternes liv.’

Fra Sori-perioden (1794-
'Ung kvinde'

Fra Hokusai-perioden (1804-18)
'Tekstilhandleren i Edo'

Fra Taito-perioden (1810- Vifte
'Søpølser'

Litsu-perioden (1820-
'Den store bølge ved Kanagawas kyst' fra serien 36 opfattelser af Fuji-bjerget

Gakyo rojin-perioden (1834-
'Et Tranepar'